Brev:
Er han for tynd?
3. november 2008
Alder:
8 mdr.
Er han for tynd?
Hej Helen
Jeg skriver til dig, fordi vi er lidt bekymrede over Sylvesters vægtkurve.
Som jeg har skrevet til dig tidligere, er han lille af størrelse og hverken hans far eller mor er kraftige af bygning. Især far er spinkelt bygget, og når jeg ser på Sylvester, tror jeg, han har arvet fars kropsbygning.
Da han blev født, vejede han 3050 gram og målte 51 cm. Da han var 6 måneder var han på 6100 gram, og det var efter et vægttab på omkring et halvt kilo.
Vi var i Grækenland i april, maj og juni pga min mands arbejde og den sidste uge af juni kunne han ikke rigtigt tåle varmen og røg ud i noget væskemangel. Han holdt først op med at tisse og derefter begyndte vægttabet. Det ændrede sig dog med det samme, vi kom hjem; allerede dagen efter var der masser af tid i bleen og på en uge tog han 200 gram på.
Nu er han så 8½ måned gammel og vejer 7.1 kg og måler 73 cm. Men de sidste tre uger har han slet ikke taget noget på og det bekymrer os, da han i forvejen ikke har meget babysul på kroppen. Vi vil gerne have en tyk baby ligesom de andre babyer, vi møder! :-)
Vi begyndte på skemad, da han var næsten 5 måneder og har støt trappet op med både mængde og antal måltider.
Siden han blev 6 måneder, har han fået tre "store" måltider om dagen: morgenmaden består af havregrød lavet på halv modermælkserstatning/halvt vand med en ordentlig smørklat til og vand af kop, frokost er som regel hjemmelavet grønsagsmos lavet med modermælkserstatning/ en gang imellem færdigmad på glas og en smørklat/olie og vand af kop og aftensmaden stort set det samme. Vi er ikke så gode til at tilbyde kød endnu.
Derudover får han formiddags"snack" og eftermiddags"snack", der typisk består af hirsegrød med frugtmos, ren frugtmos eller de der frugtmos på glas med ris/fuldkorn. Hertil har vi den sidste uges tid tilbudt sødmælk, som han gerne drikker i små mængder.
Jeg ammer formiddag, eftermiddag (tilbyder ham inden snacken, men jeg tror måske ikke, det er meget, han får ud af det, for han spiser rimeligt godt til af især formiddags-snacken), inden sengetid kl ca 20, et sted mellem 22-24 og igen midt på natten, hvor han altid spiser godt til. Jeg tilbyder også tidligt morgen, men dér vil han som regel ikke have noget. Til gengæld spiser han altid godt til af havregrøden.
Vi forsøger at give ham modermælkserstatning på flaske (hvis der nu ikke er så meget tilbage i brysterne), men indtil videre uden den store succes.
Han er altid glad, græder sjældent, sover fint om natten og hans to lure om dagen kan sagtens komme op på 2 timer ad gangen. Han møver rundt, skyder numsen i vejret og er godt i gang med de indledende kravleøvelser.
Han har så inden for de sidste 5 uger fået 4 tænder i overmunden (de to i undermunden kom i juli), og vi er ganske overbeviste om, at flere er på, for han savler helt vidt og gnaver på alt, han kan komme i nærheden af. Jeg har hørt, at så kan appetitten godt svigte lidt, og vi tænker da også på, om det er sådan noget, der spiller ind.
Vi måler ikke maden af, men laver den på øjemål, og nogle dage spiser han tydeligt mere end andre....måske har der ikke været så meget appetit de seneste dage.
Vi synes egentlig, vi gør, hvad vi kan for at tilbyde ham mad ofte og med ekstra fedtstof hver gang, og alligevel kniber det altså lidt med at tage på.
Hvad kan vi ellers gøre? er han stadig normalvægtig eller er der grund til bekymring?
Mange hilsner
Heidi