Er han for tynd?

3. november 2008

Alder:
8 mdr.

Er han for tynd?

Hej Helen

Jeg skriver til dig, fordi vi er lidt bekymrede over Sylvesters vægtkurve.

Som jeg har skrevet til dig tidligere, er han lille af størrelse og hverken hans far eller mor er kraftige af bygning. Især far er spinkelt bygget, og når jeg ser på Sylvester, tror jeg, han har arvet fars kropsbygning.

Da han blev født, vejede han 3050 gram og målte 51 cm. Da han var 6 måneder var han på 6100 gram, og det var efter et vægttab på omkring et halvt kilo.

Vi var i Grækenland i april, maj og juni pga min mands arbejde og den sidste uge af juni kunne han ikke rigtigt tåle varmen og røg ud i noget væskemangel. Han holdt først op med at tisse og derefter begyndte vægttabet. Det ændrede sig dog med det samme, vi kom hjem; allerede dagen efter var der masser af tid i bleen og på en uge tog han 200 gram på.

Nu er han så 8½ måned gammel og vejer 7.1 kg og måler 73 cm. Men de sidste tre uger har han slet ikke taget noget på og det bekymrer os, da han i forvejen ikke har meget babysul på kroppen. Vi vil gerne have en tyk baby ligesom de andre babyer, vi møder! :-)

Vi begyndte på skemad, da han var næsten 5 måneder og har støt trappet op med både mængde og antal måltider.

Siden han blev 6 måneder, har han fået tre "store" måltider om dagen: morgenmaden består af havregrød lavet på halv modermælkserstatning/halvt vand med en ordentlig smørklat til og vand af kop, frokost er som regel hjemmelavet grønsagsmos lavet med modermælkserstatning/ en gang imellem færdigmad på glas og en smørklat/olie og vand af kop og aftensmaden stort set det samme. Vi er ikke så gode til at tilbyde kød endnu.

Derudover får han formiddags"snack" og eftermiddags"snack", der typisk består af hirsegrød ...

Annonce

... med frugtmos, ren frugtmos eller de der frugtmos på glas med ris/fuldkorn. Hertil har vi den sidste uges tid tilbudt sødmælk, som han gerne drikker i små mængder.

Jeg ammer formiddag, eftermiddag (tilbyder ham inden snacken, men jeg tror måske ikke, det er meget, han får ud af det, for han spiser rimeligt godt til af især formiddags-snacken), inden sengetid kl ca 20, et sted mellem 22-24 og igen midt på natten, hvor han altid spiser godt til. Jeg tilbyder også tidligt morgen, men dér vil han som regel ikke have noget. Til gengæld spiser han altid godt til af havregrøden.
Vi forsøger at give ham modermælkserstatning på flaske (hvis der nu ikke er så meget tilbage i brysterne), men indtil videre uden den store succes.

Han er altid glad, græder sjældent, sover fint om natten og hans to lure om dagen kan sagtens komme op på 2 timer ad gangen. Han møver rundt, skyder numsen i vejret og er godt i gang med de indledende kravleøvelser.

Han har så inden for de sidste 5 uger fået 4 tænder i overmunden (de to i undermunden kom i juli), og vi er ganske overbeviste om, at flere er på, for han savler helt vidt og gnaver på alt, han kan komme i nærheden af. Jeg har hørt, at så kan appetitten godt svigte lidt, og vi tænker da også på, om det er sådan noget, der spiller ind.

Vi måler ikke maden af, men laver den på øjemål, og nogle dage spiser han tydeligt mere end andre....måske har der ikke været så meget appetit de seneste dage.

Vi synes egentlig, vi gør, hvad vi kan for at tilbyde ham mad ofte og med ekstra fedtstof hver gang, og alligevel kniber det altså lidt med at tage på.

Hvad kan vi ellers gøre? er han stadig normalvægtig eller er der grund til bekymring?

Mange hilsner
Heidi

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder